5.5/6 (131 opinii)
4.0/6
Nasza grupa licząca 33 osoby była pierwszą grupą, która zaczęła sezon wycieczek objazdowych po Wenezueli w terminie 10-24.11.2024 i niestety zapłaciliśmy za to wysoką cenę. Wszystkie odwiedzane miejsca, Park Canaima z wodospadami i Santo Angel, delta rzeki Orinoko i noc spędzona z Indianami Warao, rzeka Caroni i park Liovizna oraz Caracas robią niesamowite wrażenie. Odwiedzone miejsca i piękno wenezuelskiej natury pozostaną długo w naszej pamięci. Pieniądze w Wenezueli: nie trzeba wymieniać dolarów na boliwary, wszędzie można płacić dolarami, w każdym sklepie, na ulicy, żadnych problemów. Prąd i gniazdka: takie same jak w całej Ameryce Południowej – wtyczka z dwoma cienkimi końcówkami. Co kupić w Wenezueli ? Rum, kawa i kakao to podstawa. Z zakupami w czasie objazdu jest problem, dopiero w ostatni dzień na wyspie Margarita odwiedza się sklepy, w których można kupić to, czego każdy szuka dla siebie i na prezenty. Niestety Rainbow swą fatalną organizacją techniczną tej wycieczki przyćmił cały jej blask. Już pierwszego dnia zmieniono nam program zwiedzania. Po nocnym przylocie na wyspę Margarita i dotarciu do hotelu o 3 w nocy, zamiast pierwszego dnia odpocząć, tak jak było w programie i zwiedzać wyspę, kilka godzin później musieliśmy już być znów na lotnisku i lecieć na kontynent do Puerto Ordaz na część objazdową. Następnego dnia zaczęły się nasze problemy z autokarem, pilotem wycieczki panem Jarkiem oraz dość kiepskimi hotelami i jeszcze gorszym wyżywieniem, szczególnie w hotelu w Puerto Ordaz w którym spędza się kilka noclegów. Nasz pilot pan Jarosław, zmęczony bardzo pracą, którą dopiero co zaczął, przyleciał z nami z Polski jednym samolotem, na każdym postoju pierwsze, co robił, to z papierosem w ustach szedł po piwko i tym się delektował. To było jego największe zajęcie w czasie postojów – papierosy i piwko. Pan Jarosław nie był w stanie skutecznie przekazać nam wymaganych, obowiązkowych informacji dotyczących części objazdowej wycieczki, np. sytuacji ogólnych, szkolnictwa, aktualnych problemów z wodą, prądem, bezpieczeństwa, pieniędzy, zakupów, życia w Wenezueli, itp. oraz codziennych bardzo ważnych komunikatów, dotyczących następnych dni wycieczki. Tłumaczenie pana Jarosława było jedno – w starym autobusie firmy Volvo nie działał system nagłaśniający. Pomimo licznych reklamacji, skarg do lokalnego tour operatora i zmiany mikrofonów, głośników nic się nie zmieniło. Tylko kilka osób siedzących z przodu autokaru mogło coś usłyszeć. Zwykle po kilku nieudanych próbach przekazania informacji pan Jarosław poddawał się i twierdził, że w skoro większość autobusu nic nie słyszy, to on nie będzie krzyczał, po czym wyłączał mikrofon. Cała nasza grupa w ciszy pokonywała całe trasy starym autokarem po kontynencie nie mogąc dowiedzieć się tego, co pan Jarosław miał w programie do przekazania. Podobna sytuacja była w czasie zwiedzania w trakcie wycieczki, objazdowej, zarówno w odwiedzanych obiektach, budynkach, jak i w czasie spacerów po parkach, ulicach poszczególnych miejscowości, szczególnie w stolicy Caracas. Tylko kilka osób, które stały bardzo blisko pilota, mogło cokolwiek usłyszeć, on sam stwierdzał, że nie będzie krzyczał do wszystkich. Na pytanie, dlaczego nie ma zestawów do bezprzewodowej komunikacji Tour Guide, które rozwiązałyby problem, pan Jarosław nie był w stanie odpowiedzieć. To ewidentny błąd w organizacji, przygotowaniach wycieczki ze strony Rainbow. Ktoś z firmy świadomie, czy nie, zaniedbał sprawę komunikacji: pilot – i my, turyści. Spotkaliśmy w Caracas inną wycieczkę, w której wszyscy korzystali z Tour Guide, oraz grupę Wenezuelczyków uprawiających jogę w parku w centrum i też wszyscy korzystali z takich zestawów. Na wszystkich wycieczkach objazdowych jest to standard w zakresie komunikacji pilota z grupą turystów. Kolejnym problemem w czasie objazdu był stan autokarów. Korzystaliśmy z dwóch różnych autokarów. Jeden to stary autobus marki Volvo, którym jeździliśmy przez pierwsze dni, aż do wylotu do Caracas. Drugim autokarem, którym jeździliśmy po stolicy Caracas, był również stary model autobusu Mercedes. Obydwa pojazdy miały problem z bardzo słabo działającą klimatyzacją. Zgłaszane regularnie problemy do pilota i kierowcy autobusu, że temperatura w autobusie jest zbyt wysoka i klimatyzacja nie działa, kończyły się stwierdzeniem, że „mamy autobus, jaki mamy i innego nie będzie, bo nie ma”. Dodatkowo w obydwu autobusach był problem z większością oparć foteli, które były uszkodzone. Było to dość niekomfortowe i niebezpieczne, gdy oparcia w fotelach same się opuszczały i nie można było ich zablokować. Podłokietniki oraz pasy bezpieczeństwa na większości siedzeń również były uszkodzone, swobodnie wisiały z siedzeń i nie można było z nich korzystać. Dlaczego nikt z firmy Rainbow przed rozpoczęciem wycieczki nie sprawdził stanu autokarów pod w/w względami? Podsumowując Wenezuela i jej atrakcje, szczególnie park Canaima i delta Orinoko w której spędziliśmy dwa niezapomniane dni są bezsprzecznie warte obejrzenia. Stolica Caracas okazała się bardzo bezpieczna dla nas i udało się zwiedzić Panteon Narodowy, Mauzoleum Hugo Chaveza jak pospacerować po „bario” w towarzystwie lokalnych muzyków. Wenezuela to rzeczywiście „perełka” dla turystów i warto jechać i zwiedzić ten niezwykły kraj, który zmaga się z licznymi gospodarczymi problemami, ale oferuje bogactwo natury, parki, laguny, wodospady i niezwykłą rzekę Orinoko.
MAREK, Sandomierz - 09.12.2024 | Termin pobytu: listopad 2024
25/28 uznało opinię za pomocną
4.0/6
Celem mojej podróży miała być wycieczka - Z nurtem Amazonki, z szumem wodospadów z wylotem 26.12.2023 z wylotem z Warszawy. Na tą wycieczkę dokonałem rezerwcję i opłaciłem. Niestety na początku grudnia biuro poinformowało mnie o braku możliwości realizacji tej wycieczki . Wzamian zaproponowano mi wycieczkę Indianie ,dżungla ,wodospady w terminie od dnia 29.12.2023 z wylotem z Katowic. Nie wspomnę już o tym ,że po potwierdzeniu oferty został przez Rainbow zmieniony typ samolotu - oczywiście na gorszy w którym brakowało już klasy premium. Dobre zarezerwowane miejsca w samolocie i pokój z widokiem na morze w związku ze zmianą terminu wylotu poszły się bujać. Moim marzemniem było zobaczyć AMAZONKĘ o nie jakieś DOPŁYWY ORINOKO. Wszystko bym zrozumiał gdyby rzeczywiście ze względu na lokalny konflikt Wenezuela - Gujana- Brazylia Wycieczka by się nie odbyła. Jaki byłao nasze zdziwienie gdy w hotelu SUNSUNE ECOLAND pojawili się nasi starzy znajomi ( z podróży na Kubę ) ,którzy przybyli do naszego hotelu po zakończeniu objazdu Z nurtem Amazonki, z szumem wodospadów z wylotem z Warszawy w niu 26.12.2023. Reasumując biuro Rainbow nie dosyć , że popsuło mi 50 tą rocznicę ślubu ( 26.12.2023 ) to nas oszukało z brakiem realizacji wycieczki. Do tej pory ( ok 20 lat) korzystałem z Rainbow jako priorytetowego mojego biura podróży . Teraz mogę jedynie powiedzieć firmie Rainbow - ŻEGNAJCIE
Bogdan - 16.01.2024 | Termin pobytu: grudzień 2023
50/59 uznało opinię za pomocną
4.0/6
Wenezuela to piękny kraj,przyroda,ludzie,kultura o której my już zapomnieliśmy. Jeżdże zawsze jeśli z biurem to z Rainbow,ale tym razem zawiodłam się i nie wiem czy nie był to nasz ostatni wyjazd. Organizacja do niczego,ciągle na coś czekamy chociaż nie ma na co,Od pilota nie dowiedzieliśmy się praktycznie nic,standard hoteli ,wyżywienie zdecydowanie nieadekwatne do ceny za wycieczkę. Wprowadzanie w błąd w opisie wycieczki to kolejny zarzut dla biura. Podsumowując - Wenezuela TAK, czy z Rainbow?-zdecydowanie NIE,chociaż wiem,że nie ma na razie wyboru...
Anna, Czerwionka-Leszczyny - 01.02.2024 | Termin pobytu: grudzień 2023
13/14 uznało opinię za pomocną
3.5/6
Tak jak każdy kraj Ameryki Pd.(a przynajmniej większość ) przyrodniczo pięknie, zabytkowo-skromnie i bardzo biednie. Polecam zwiedzenie całej Am.Pd ,a Wenezuela plasuje się bliżej końca listy.
Małgorzata Maria, --- - 21.03.2025 | Termin pobytu: styczeń 2025
0/0 uznało opinię za pomocną