5.3/6 (99 opinii)
4.0/6
Tegoroczną majówkę (2024) spędziliśmy w krajach Beneluksu. Naszym marzeniem było zobaczenie ogrodów Keukenhof, stąd właśnie wybraliśmy ten termin. Oczywiście cały program nas interesował, ale ten rajski ogród należy odwiedzić właśnie wiosną. Zachwycił nas, jednak zdecydowanie zabrakło czasu na obejrzenie całości. Koniecznie należałoby przeznaczyć więcej czasu, 2,5 godziny to ZA MAŁO. Rewelacyjnym punktem programu jest rejs wzdłuż linii wiatraków i zwiedzanie skansenu. Tego dnia sprzyjała pogoda, śpiewały ptaki, więc był to czas wielce przyjemny pod każdym względem. Niedosyt pozostał po zwiedzaniu Rijkmuseum. Świetnie oprowadziła nas polska przewodniczka, pokazała najważniejsze obrazy, sale i ekspozycje, ale tu można było przedłużyć pobyt, a zrezygnować z odwiedzenia szlifierni diamentów. To, co tam zaproponowano, można zobaczyć w dobrym sklepie jubilerskim. Wiadomo, że Holandia słynie z handlu diamentami, ale nie jest to atrakcja turystyczna. Muzeum Narodowe jest zdecydowanie lepszym obiektem. Brugia mieści się również w strefie naszych zachwytów, na pochwałę zasługuje przewodnik, Polak, podróżnik Igor. Ciekawie, profesjonalnie odprowadził nas po mieście, zachęcił do powrotu, pokazał miejsca warte uwagi, odpowiedział na wiele pytań. Spacer po Brukseli również odbył się z polską przewodniczką, krótki, dość pobieżny. Przechadzka po Luksemburgu już bez przewodnika, a szkoda. Oczywiście próbowaliśmy czekolady, piwa, frytek, gofrów, a także wyrobów z coffee shopów. Zdecydowanie zabrakło jeszcze jednego dnia, aby zobaczyć kolejne miasta Beneluksu. Mankamentem była pilotka wycieczki. Wprawdzie przygotowała się do tej wyprawy, ale gdyby zastosować szkolną skalę ocen, byłoby to 3, czyli ocena dostateczna (pani Marta sama powiedziała, że jest nauczycielką, stąd owo szkolne ocenianie). Mała wiedza, brak doświadczenia, gubienie drogi, to nie są standardy, do jakich przyzwyczaiło nas biuro Rainbow. Od lat jeździmy z tym biurem i stwierdzamy, że po pandemii poziom pilotów uległ degradacji. Zaletą pani pilotki było pilnowanie, aby zgadzał się stan liczebny wycieczkowiczów. Ogólnie pozostał niedosyt, choć program wycieczki był napięty i zrealizowany.
3.5/6
Jak zwykle Rainbow na wysokim poziomie, z małym ale. Tempo zwiedzania dla sportowców, brak czasu na zachwyty nad zabytkami. Przewodniczki lokalne jak zwykle na najwyższym poziomie.
3.0/6
Wycieczka niestety była realizowana w tempie odpowiednim dla starszych osób, które stanowiły zdecydowanie większą część grupy. Program wycieczki był w porządku, chociaż nie należy przywiązywać się do harmonogramu dostępnego na stronie biura podróży, ponieważ każdego dnia kolejność odwiedzanych atrakcji była niezgodna z udostępnionym wcześniej planem. Naszą sugestią byłoby jedynie usunięcie Madurodamu z programu (przyjemna atrakcja, ale zdecydowanie dla dzieci), na przykład na rzecz dodatkowego czasu w Rotterdamie, w którym zatrzymywaliśmy się tylko w celu wjazdu na Euromast. Jeśli chodzi natomiast o pilotkę wycieczki, panią Olę, to chociaż była ona niewątpliwie bardzo sympatyczną osobą, jednak często nie potrafiła odpowiednio zorganizować czasu grupie. Ciężko jednoznacznie określić nasze odczucia związane ze zwiedzaniem, ponieważ pilotka miała 2 tryby pracy: w jednym dosłownie biegała dookoła grupy i przykładowo nie czekała aż cała grupa wysiądzie z autokaru, tylko ruszała od razu w drogę, natomiast w drugim dosłownie spacerowym powolnym tempem prowadziła przez atrakcje. Zdecydowanie brakowało w tym wszystkim balansu. Na wielki plus ogromna wiedza pilotki, jeśli chodzi o historię i zwyczaje krajów Beneluksu, chociaż mam wrażenie, że przez ilość znanych ciekawostek, którymi chciała się z nami podzielić, często w jej wypowiedzi wkradał się chaos i ciężko było coś z nich zrozumieć. Czasami spędzaliśmy również kilkadziesiąt minut na czekaniu na panią pilotkę, która biegała po restauracjach i kawiarniach w poszukiwaniu toalety dla kilku bardziej „potrzebujących” osób w grupie. Na przyszłość - najlepiej po prostu dać całej grupie 30 minut wolnego i w tym czasie szukać toalety, ponieważ dla większości osób był to po prostu stracony czas, który dodatkowo poskutkował opóźnieniami w planie wycieczki. Podsumowując pilotka jest bardzo przyjazną osobą, jednak bez dobrej organizacji pracy i bez odpowiedniego opanowania w sytuacjach stresowych (jak np. trzymanie całej grupy w autobusie w nocy przed ostatnim noclegiem, zamiast po prostu dać nam wysiąść i dopiero po tym szukać miejsca parkingowego, na którego znalezienie ludzie i tak nie mieli wpływu). Hotele na plus, szczególnie Novotel w Amsterdamie. Śniadania na podobnym dobrym poziomie, jedyny minus to wyznaczone godziny śniadania od 7:15 do 7:45 w hotelu B&B w Wetzler przy wyjeździe o 10 (!). Transport przebiegał bardzo dobrze, sympatyczni panowie kierowcy, chociaż autobus zdecydowanie należał do tych starszych (klimatyzacja jednak na szczęście działała). Bardzo duży minus, jeśli chodzi natomiast o wykupione kolacje. Za cenę 21 euro za jeden posiłek za osobę bez żadnego problemu jest się w stanie zjeść coś lepszego, tymczasem w żadnej restauracji jedzenie po prostu nie było smaczne. Dodatkowo do wspomnianej kwoty należy doliczyć napoje, które nie są wliczone w cenę. Z perspektywy czasu zdecydowanie lepiej nie wykupować kolacji (a już w szczególności dla osób z różnymi szczególnymi potrzebami w zakresie jedzenia). Znaczącym utrudnieniem była natomiast dla nas zmiana miejsca odjazdu i przyjazdu. Na tydzień przed wyjazdem dostałam wiadomość, w której powiadamiano o anulowaniu miejsca wyjazdu. Po kontakcie telefonicznym ze strony przedstawicielki biura wybrałam nowe miejsce wyjazdu, jednak zapewniono mnie przez telefon, że miejsce przyjazdu się nie zmieni. W panelu klienta jednak zmieniano obie lokalizacje, a pilotka również nie miała informacji o tym, że chciałyśmy pozostać przy wybranym początkowo miejscu przyjazdu. Sytuacja i zachowanie biura na duży minus, ponieważ wybrane lokalizacje dzieliła spora odległość. Ogólnie rzecz biorąc wycieczkę można określić jako stosunkowo dobrą, chociaż podkreślam, że wycieczka przeznaczona jest szczególnie dla osób starszych.