< WSTECZ
R.pl > Blog > Inne > Co to jest czarter? Czym różni się lot czarterowy od rejsowego? Co to są linie "low-cost"?

Co to jest czarter? Czym różni się lot czarterowy od rejsowego? Co to są linie "low-cost"?

Skrócony opis

Ludzkość od zarania dziejów snuła wielkie marzenia o wzbiciu się w przestworza. Wszelkie zapiski historyczne jasno pokazują, że niebo fascynowało ludzi już w czasach prehistorycznych. Chęć poczucia wolności, zarezerwowanej wtedy jedynie dla ptaków, była niekiedy wręcz obsesyjna i wielokrotnie kończyła się tragicznie dla śmiałków, którzy podejmowali się niebezpiecznych prób walki z grawitacją.

Sekcja 1

Pierwsze próby uniesienia człowieka w powietrze przypisuje się Chinom i ich latawcom, które niedługo później były wykorzystywane w celach militarnych. Chińscy uczeni jako pierwsi zrozumieli również, że można unosić obiekty przy pomocy ciepłego powietrza. Dlatego też, protoplastą dzisiejszych balonów są… chińskie lampiony, które dzisiaj chętnie puszczamy w górę podczas różnego rodzaju festiwali.

Ogromny wpływ na kształt dzisiejszego lotnictwa przypisuje się Renesansowi w Europie. To właśnie w tym okresie, jeden z największych znanych nam umysłów, Leonardo Da Vinci, opracował pierwsze szkice „maszyny latającej”. I chociaż jego pomysły nie mogły być zrealizowane za jego życia, ze względu na bariery technologiczne minionej epoki, to ustanowiły solidne podwaliny do kolejnych projektów, umożliwiających stworzenie pierwszych samolotów.



Prawdziwa „era współczesnego lotnictwa” rozpoczęła się już w pierwszej połowie 18 wieku i podzielona została na dwie kategorie maszyn „lżejszych od powietrza” oraz „cięższych od powietrza”. Do pierwszej kategorii zaliczane były wszelkiego typu sterowce, które jako pierwsze, w roku 1783, zostały użyte do załogowych lotów powietrznych. Jednakże ze względu na ich ograniczenia, szybko zostały zastąpione przez dynamiczny rozwój maszyn z drugiej kategorii, czyli po prostu samolotów.



12 sekund, które zmieniły wszystko.

Mimo kilku wcześniejszych prób wykonania lotów z napędem, oficjalną przyjętą datą rozpoczęcia ery lotnictwa jest 17 grudnia 1903 r. To właśnie tego dnia bracia Orville i Wilbur Wright odbyli cztery udane próby lotu swoim samolotem nazwanym „Flyer”. Pierwsza z nich trwała jedynie 12 sekund. To jednak wystarczyło, aby już na zawsze zmienić ówczesny świat i zapisać się na kartach historii. Kolejne lata to bardzo dynamiczny rozwój tego nowego segmentu transportu. Już w 1914 roku firma St. Petersburg-Tampa Airboat Line po raz pierwszy uruchomiła regularny transport lotniczy w USA. Lata 20 oraz 30 zaowocowały stworzeniem pierwszego, rewolucyjnego, całkowicie stalowego samolotu pasażerskiego Douglas DC-3, który chwalony był za swoją bezawaryjność. Okres I jak i II Wojny Światowej ugruntował jeszcze mocniej pozycję samolotów, jako nieodłącznego już elementu światowego transportu ludzi, towarów jak i niestety śmiercionośnej broni. Po skończonym okresie walk nastąpił ogromny rozkwit lotów pasażerskich, który trwa po dziś dzień.





Loty czarterowe, loty rejsowe oraz loty „low cost” - porównanie

• Loty czarterowe to połączenia lotnicze organizowane przez biura podróży i touroperatorów w porozumieniu z firmami zajmującymi się wynajmem samolotów (np. EnterAir, LOT Charters, Smartwings, Ryanair SUN). Loty realizowane są jedynie do popularnych miejsc wypoczynkowych na całym świecie, w których biura mają swoją ofertę hotelową. Loty te z reguły nie są dostępne przez cały rok a jedynie w określonych datach.

• Loty rejsowe to regularne połączenia lotnicze, na stałe wpisane w siatkę połączeń, realizowane przez cały rok w określonych datach i godzinach.

• Loty „low-cost” to połączenia realizowane przez niskobudżetowe linie lotnicze. Cena przelotu jest przeważnie niższa niż przy regularnych połączeniach, jednak ma to odbicie w komforcie podróżowania. Często niezbędne jest również dokupienie dodatkowych usług, które znacznie powiększają ostateczną cenę przelotu.

Bilety na loty czarterowe, rejsowe i „low-cost”. Kiedy najtaniej?

Bilety na loty rejsowe są dostępne w ciągłej sprzedaży. Można je kupić bezpośrednio w linii lotniczej lub skorzystać z wielu porównywarek cenowych, które są dostępne na rynku. Można również skorzystać z pomocy tradycyjnych agentów turystycznych, którzy oferują tego typu usługi. Ceny biletów na loty rejsowe rosną wraz ze zbliżającym się terminem podróży. Jeśli chcemy szukać okazji cenowych, musimy zarezerwować swój przelot odpowiednio wcześniej. Po zakupie lotu rejsowego prawie zawsze otrzymamy bilety w formie papierowej lub elektronicznej. Odprawy na taki lot dokonujemy na lotnisku, przy odpowiednim stanowisku „check-in”.

Bilety na loty czarterowe zazwyczaj nie są dostępne w regularnej sprzedaży. Najłatwiej można je znaleźć na stronie dużych touroperatorów (np. https://biletyczarterowe.r.pl), jednakże możemy je również spotkać w niektórych porównywarkach cenowych. Bardzo często cena takich biletów jest niższa niż w przypadku podobnego połączenia regularnej linii lotniczej. W odróżnieniu od lotów rejsowych, ceny lotów czarterowych przeważnie maleją wraz z czasem, jaki pozostał do wylotu. Jeśli więc szukacie wylotów na ostatnią chwilę, warto skorzystać z biletów czarterowych. Po zakupie takiego lotu otrzymamy jedynie potwierdzenie rezerwacji zamiast tradycyjnego biletu. Do odprawy potrzebny będzie jedynie ważny dokument tożsamości lub paszport.

Ceny biletów na przeloty „low-cost” zmieniają się bardzo dynamicznie, w zależności od popytu, nawet kilka razy w ciągu jednego dnia. Jednakże w większości przypadków, podobnie jak przy połączeniach regularnych, im wcześniejsza rezerwacja, tym jego cena powinna być niższa. W przypadku niskobudżetowych linii lotniczych trzeba jednak mieć na uwadze, że cena samego przelotu to nie wszystkie koszty jakie trzeba ponieść, chyba że na podróż wybieramy się jedynie z małą torebką na ramieniu. Przy wyborze taniej linii lotniczej niezbędna jest samodzielna odprawa internetowa. Jeśli tego nie zrobimy, na lotnisku czekać będzie na nas niemiła niespodzianka w postaci dodatkowej, wysokiej opłaty za odprawę w tradycyjnej formie.

Bagaż na lotach czarterowych, rejsowych i „low-cost”

Zacznijmy od najważniejszej informacji – w cenie biletu na lot czarterowy zawsze wliczone są dwie sztuki bagażu. Podręczny, który zabierany jest na pokład samolotu oraz duży bagaż rejestrowany, nadawany do luku. Maksymalne wielkości oraz wagi bagażu różnią się od przewoźnika, który obsługuje daną trasę. Wszystkie szczegóły dotyczące tego zagadnienia opisane są na stronie https://r.pl/linie-lotnicze. Znajdują się tam również Ogólne Warunku Przewozu każdej linii lotniczej z którą współpracuje biuro Rainbow.

Przy wyborze połączeń rejsowych warto zwrócić uwagę na różne taryfy, które oferują linie lotnicze. Zazwyczaj w najtańszej opcji otrzymujemy jedynie mały bagaż podręczny. Za duża walizkę musimy zapłacić dodatkowo lub wybrać droższą taryfę.

Jak już wcześniej zostało wspomniane, linie niskobudżetowe często kuszą niskimi cenami za przeloty. Trzeba jednak pamiętać, że w podstawowej opcji najbardziej znanych przewoźników takich jak Ryanair czy Wizzair nie jest wliczony żaden bagaż. Otrzymujemy jedynie opcję zabrania małej damskiej torebki lub miniaturowego plecaka w którym zmieścimy niewiele więcej niż dokumenty i kanapkę na podróż. Za prawdziwy bagaż podręczny lub nadawany trzeba uiścić dodatkową opłatę. Nierzadko wyższą, niż cena samego biletu. Warto w tym miejscu wspomnieć, że przepisy dotyczące tego co można zabrać ze sobą na pokład samolotu, oraz rzeczy zakazanych są praktycznie identyczne dla wszystkich linii lotniczych. Warto je znać!



Catering na pokładzie, dodatkowe usługi oraz wyższy komfort przelotu

Jeśli zdecydujemy się na wybór regularnych linii lotniczych, szczególnie przy długich lotach międzykontynentalnych, możemy być prawie pewni, że na pokładzie zostaniemy poczęstowani przynajmniej podstawowym prowiantem takim jak kanapka czy woda mineralna, nawet wybierając najtańszą taryfę. W przypadku wykupienia droższych opcji otrzymamy pełny, ciepły posiłek i będziemy mogli skorzystać z szerszej gamy serwowanych napojów. Dodatkowo, przy połączeniach rejsowych, mamy możliwość wykupienia wyższych klas przelotu – Business i First Class, które znacznie podnoszą komfort podróżowania i uprawniają do wielu dodatkowych, bezpłatnych korzyści takich jak na przykład – korzystanie z dedykowanych barów i poczekalni na lotniskach, pełnego (i smaczniejszego) cateringu na pokładzie, korzystania z oferty napojów alkoholowych i bezalkoholowych itp.

W przypadku przelotów czarterowych posiłki oraz napoje na pokładzie samolotu są zazwyczaj dodatkowo płatne (chyba, że w naszej umowie z touroperatorem jest zapis o bezpłatnym cateringu). Wyjątkiem są loty realizowane Dreamlinerem, należącym do linii lotniczej LOT Charters. Już w najtańszej opcji przelotu oferowane są za darmo dwa posiłki oraz woda mineralna przez cały czas trwania rejsu. Wybierając przelot czarterowy samolotem typu Boeing 787, podobnie jak przy wyborze regularnego przewoźnika, mamy możliwość dokupienia wyższej klasy przelotu – Premium Club lub Business Elite.

Wskazówka: Jeśli lecisz poza Unię Europejską sprawdź na pokładzie samolotu ceny takich towarów jak alkohol, papiery czy perfumy. Przewoźnicy bardzo często oferują je w znacznie niższych cenach niż sklepy stacjonarne.



Połączenia czarterowe realizowane są w głównej mierze takimi samymi maszynami z jakich korzystają najtańsze linie lotnicze. Jednakże istnieje jedna, bardzo ważna różnica która mocno wpływa na komfort naszej podróży. Przewoźnicy „low-cost” umieszczają w swoich samolotach większą liczbę siedzeń, przez co miejsca na nogi zostaje mniej więcej tyle, ile było na tylnej kanapie w poczciwym Fiacie 126p. Jeśli chcemy choć trochę umilić sobie podróż „latającą taksówką”, musimy zapłacić za lepsze miejsca w pierwszym rzędzie lub przy wyjściach ewakuacyjnych.
Wybierając tego typu firmy nie mamy również zagwarantowanego w cenie żadnego posiłku ani nawet wody mineralnej podczas lotu. Dodatkowo, ceny w „podniebnych barach” są wręcz zastraszająco wysokie. Jakość serwowanych produktów „na ciepło” również pozostawia wiele do życzenia. Pamiętajmy również, że przewoźnicy tego typu często korzystają z tanich, małych lotnisk, które są położone dużo dalej od miejsca docelowego niż główne lotniska. Transfer z takiego lotniska może być droższy niż sam bilet na lot. Gdy korzystasz z ofert biur podróży (przelot + hotel) przejazd do wybranego obiektu i z powrotem na lotnisko jest zawsze wliczony w cenę.



Lotnictwo przez raptem 100 lat przeszło niesamowicie dynamiczną metamorfozę. Od prostych maszyn latających, poprzez jednopłatowe samoloty aż do obecnych, szerokokadłubowych samolotów pasażerskich, które potrafią przewieźć ponad 800 osób podczas jednego lotu (Airbus A380) i tych, które lada moment będą zabierały nas w podróż na orbitę ziemską a nawet dalej, w przestrzeń kosmiczną. Z niecierpliwością czekamy co przyniesie przyszłość awiacji a tymczasem, życzymy Wam wspaniałych podróży i spokojnych lotów, niezależnie którą opisywaną przez nas opcję wybierzecie!

Ocena artykułu

Średnia ocena tego artykułu: 5.00/5
Dziękujemy za wystawienie opinii!

Komentarze

Brak komentarzy.

Polecane wycieczki

Zobacz inne wpisy