Wielki Mur Chiński, w Chinach znany jako „Wànli Chángchéng”, co oznacza „Mur 10 Tysięcy Li”, rozciąga się przez góry, pustynie i równiny północnych Chin. Przez stulecia chronił imperium przed najazdami koczowniczych ludów, a jego budowa trwała ponad dwa tysiące lat. Dzisiaj zachowane fragmenty muru przebiegają przez dziewięć chińskich prowincji i każdego roku przyciągają miliony turystów. Przez lata wokół tego niezwykłego zabytku narosło wiele mitów. Z tego artykułu dowiesz się wyłącznie sprawdzonych faktów, m.in. poznasz proces budowy muru, jego starszą i najnowszą historię, a także ostatecznie zweryfikujesz, czy Wielki Mur Chiński jest widoczny z kosmosu
W pierwszej fazie mur budowano z ubitej ziemi i kamieni, stosując technikę „hang-tu”, co po polsku dosłownie oznacza „ubita ziemia” lub „ubijanie ziemi”. Zgodnie z jej założeniami robotnicy układali po prostu warstwy ziemi między drewnianymi szalunkami i ubijali je do uzyskania zwartej struktury.
Swoją obecną formę mur zawdzięcza przede wszystkim władcom z dynastii Ming, z lat 1368–1644. Zaczęto wtedy stosować do jego budowy i modernizacji cegły, kamienie i nowe techniki budowlane. Wbrew pozorom proces budowy Wielkiego Muru wymagał zastosowania wielu zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych, zwłaszcza jak na tamte czasy. Budowniczowie musieli dostosować techniki konstrukcyjne do różnorodnego terenu i klimatu, od pustyń po wysokie góry.
Na terenach górzystych budowniczowie używali głównie miejscowego kamienia, podczas gdy na równinach dominowały konstrukcje z ubitej ziemi i cegły. Transport materiałów odbywał się przy pomocy ramp, wózków i systemów bloczków, które pozwalały przemieszczać ciężkie elementy na znaczne wysokości.
Warto pamiętać, że w skład Wielkiego Muru Chińskiego nie wchodzą wyłącznie umocnienia zbudowane ludzką ręką. To również przeszkody naturalne, co zresztą świadczy tylko o pomysłowości konstruktorów tego projektu.
Mur Chiński miał przede wszystkim służyć jako bariera obronna przed najazdami ludów koczowniczych, takich jak Xiongnu czy Mongołowie. Służył również jako system kontroli handlu na trasie Jedwabnego Szlaku, sieć dróg umożliwiająca szybkie przemieszczanie wojsk oraz system przekazywania informacji przy pomocy sygnałów świetlnych i dymnych.
Wzdłuż muru rozmieszczono wieże strażnicze w odległości około 180 metrów od siebie. Pełniły one funkcję punktów obserwacyjnych i stacji przekaźnikowych. Strażnicy używali sygnałów dymnych w dzień i ognisk w nocy do przekazywania wiadomości na odległość nawet 750 kilometrów w ciągu kilku godzin. Dodatkowo Wielki Mur manifestował potęgę władzy cesarskiej – tak potężny projekt miał stanowić symbol jedności i wielkości Chin.
Według źródeł budowa Wielkiego Muru Chińskiego rozpoczęła się w okresie Wiosen i Jesieni (770-476 p.n.e.), gdy pierwsze państwa chińskie zaczęły wznosić fortyfikacje graniczne. Tak naprawdę jednak za początki Wielkiego Muru Chińskiego uznaje się III wieku p.n.e., a dokładniej 221-210 p.n.e., kiedy na rozkaz pierwszego cesarza Chin Qin Shi Huang zaczęto jednoczyć te różne barykady i tworzyć z nich jednolity system obronny.
W czasie budowy muru wykorzystywano specjalną zaprawę z dodatkiem kleju ryżowego, co znacznie zwiększało trwałość konstrukcji. Każda z dynastii, począwszy od Qin, przez Han, aż po Ming, wnosiła swoje zmiany i rozbudowywała mur, dostosowując go do potrzeb strategicznych epoki. Proces budowy można podzielić na kilka głównych etapów:
Okres Walczących Królestw (475-221 p.n.e.) – budowa oddzielnych murów przez różne państwa.
Dynastia Qin (221-206 p.n.e.) – pierwsze połączenie murów w jednolity system.
Dynastia Han (206 p.n.e. - 220 n.e.) – znaczące rozszerzenie na zachód.
Dynastia Ming (1368-1644 r.) – najbardziej intensywny okres budowy, większość zachowanych do dziś fragmentów.
Budowa trwała z przerwami ponad 2000 lat, angażując miliony robotników i pochłaniając ogromne zasoby. W pracach uczestniczyli nie tylko żołnierze i chłopi, ale także więźniowie. Szacuje się, że w trakcie budowy zginęło od kilkuset tysięcy do nawet miliona ludzi. Stało się to zresztą przyczynkiem do powstania wielu legend, np. przekonania, że w niektóre odcinki muru wbudowano ludzkie kości lub że ciała składowane były pod samym murem. Współczesne badania, na szczęście, nie potwierdziły podobnych doniesień.
Całkowita długość Wielkiego Muru, uwzględniając wszystkie odcinki i odgałęzienia, wynosi 21196 kilometrów. Obejmuje zarówno dobrze zachowane fragmenty, jak i te, które zostały zniszczone przez erozję czy działalność człowieka. Tylko około 8,2% tej długości to zabudowania powstałe podczas panowania dynastii Ming, a znaczna część murów to pozostałości równoległych konstrukcji z różnych okresów. Niektóre odcinki zachowały się jedynie w formie fundamentów, a wiele jest trudno dostępnych i nie zostało dokładnie zbadanych. Długość muru więc ciągle się zmienia – z jednej strony odkrywane są nowe fragmenty, z drugiej niektóre odcinki wciąż ulegają zniszczeniu pod wpływem czynników naturalnych i działalności człowieka.
Tak naprawdę nie istnieje jednolity Wielki Mur Chiński. Cała konstrukcja, która kryje się pod tą nazwą, to w rzeczywistości zachowane w różnym stanie fragmenty tej fortyfikacji. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Jedna to wspomniany już fakt łączenia muru z naturalnymi przeszkodami, jak góry czy rzeki. Inny to konsekwencja stosunku mieszkańców Chin do tegoż zabytku.
Ze względu na historię jego powstania, opartą na niewolniczej pracy, Chińczycy długo wstydzili się swojego muru. Panowało wręcz nieoficjalne przyzwolenie, by traktować go jak źródło materiału budowlanego. Ludzie rozbierali więc samodzielnie niektóre jego odcinki i z pozyskanego w ten sposób surowca stawiali własne domy. Sytuacja tak naprawdę zmieniła się, dopiero gdy w 1987 roku Wielki Mur Chiński wpisany został na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Tradycyjnie za wschodni kraniec muru uznaje się Shanhaiguan nad Morzem Żółtym. To miejsce znane jest jako „Głowa Starego Smoka”. Zachodni kraniec znajduje się w prowincji Gansu, w miejscowości Jiayuguan, nazywanym „Ogonem Smoka”. Między tymi punktami mur biegnie przez dziewięć prowincji i regionów autonomicznych.
Warto jednak wiedzieć, że rzeczywistość jest bardziej złożona. Odkrycia archeologiczne wskazują na istnienie fragmentów muru daleko poza tradycyjnymi granicami. Wiele odcinków rozgałęzia się, tworząc równoległe linie obronne. Na znacznych obszarach zachowały się tylko fundamenty lub ślady po murze, a prowadzone obecnie badania regularnie ujawniają kolejne, nieznane wcześniej fragmenty fortyfikacji. Dzięki nowym metodom badawczym, takim jak obrazowanie satelitarne i skanowanie lidarowe, archeologowie odkrywają pozostałości muru w miejscach, gdzie wcześniej w ogóle nie spodziewano się ich znaleźć.
Wielki Mur Chiński rozciąga się na tysiące kilometrów, więc oczywiste jest, że podczas typowego urlopu nie da się go zobaczyć w całości. Niektóre jego odcinki są bardziej popularne i interesujące dla zwiedzających ze względu na ich stan zachowania, widoki oraz historyczne znaczenie. Oto kilka szczególnie istotnych punktów:
Badaling to najbardziej znany i najczęściej odwiedzany odcinek Wielkiego Muru, położony około 70 kilometrów na północ od Pekinu. Ten fragment został gruntownie odrestaurowany w latach 50. XX wieku i oferuje rozbudowaną infrastrukturę turystyczną, m.in. muzeum z ekspozycją multimedialną, kolejkę liniową, wygodne schody i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. To idealny wybór dla osób odwiedzających mur po raz pierwszy.
Odcinek w Badaling wznosi się na wysokość ponad 1000 metrów n.p.m. i rozciąga się na długości 7,6 kilometra, z czego dla turystów dostępne jest około 3,7 kilometra. Średnia szerokość muru w tym miejscu wynosi 6,5 metra, a wysokość dochodzi do 8,5 metra. Na tym odcinku znajduje się 19 charakterystycznych wież strażniczych, rozmieszczonych w regularnych odstępach co około 400 metrów.
Architektura Badaling reprezentuje szczytowy okres rozwoju budownictwa obronnego dynastii Ming. Mur w tym miejscu został zbudowany z precyzyjnie dopasowanych bloków kamiennych i cegieł, połączonych zaprawą wapienną. Zewnętrzne ściany wykonano z szarego granitu, podczas gdy wnętrze wypełniono ubitą ziemią i kamieniami.
Mutianyu, położony około 70 kilometrów na północny wschód od Pekinu, jest drugim najpopularniejszym odcinkiem muru, choć znacznie mniej zatłoczonym niż Badaling. To jeden z najlepiej zachowanych fragmentów muru z czasów dynastii Ming, który został odrestaurowany z zachowaniem oryginalnego charakteru fortyfikacji. Słynie z dobrze zachowanej architektury militarnej, w tym 23 wież strażniczych, które są rozmieszczone na długości ponad 2,5 kilometra dostępnego do zwiedzania odcinka.
Jinshanling znajduje się około 130 kilometrów na północny wschód od Pekinu. Fragment ten, rozciągający się na długości 10,5 kilometra, zachował wiele oryginalnych elementów. Trasa przez Jinshanling jest dość wymagająca fizycznie, z licznymi stromymi podejściami i schodami, ale rekompensują to tutejsze widoki.
Simatai, położony około 120 kilometrów od Pekinu, jest jednym z niewielu fragmentów muru, które zachowały oryginalną architekturę z czasów dynastii Ming bez większych modyfikacji. Odcinek rozciąga się na długości 5,4 kilometra i obejmuje 35 wież strażniczych. Szczególnie imponująca jest słynna Wieża Wangjing, znana również jako „Wieża pod Niebem” – najwyżej położona konstrukcja obronna w tym rejonie, wznosząca się na wysokość 986 metrów nad poziomem morza. Inną atrakcją jest unikalna podwójna wieża strażnicza, jedyna tego typu konstrukcja zachowana na całej długości Wielkiego Muru.
To, co jeszcze wyróżnia Simatai spośród innych odcinków, to możliwość nocnego zwiedzania. Po zmroku mur jest dyskretnie oświetlony. U podnóża fortyfikacji znajduje się malownicza wioska Gubei. Simatai słynie również z ekstremalnie stromych odcinków – niektóre fragmenty wznoszą się pod kątem nawet 80 stopni, co stanowi prawdziwe wyzwanie dla odwiedzających.
Jiankou reprezentuje najbardziej dziki i surowy fragment Wielkiego Muru, położony w górach Xishan, około 73 kilometry na północ od Pekinu. Ten nieodrestaurowany odcinek zachował się w stanie najbardziej zbliżonym do oryginalnego. Mur w tym miejscu został zbudowany z białego wapienia, który w połączeniu z otaczającą zielenią gór potrafi oczarować wrażliwych na estetyczne doznania.
Trasa przez Jiankou należy do bardziej wymagających – strome podejścia, wąskie przejścia i częściowo zniszczone fragmenty muru wymagają dobrej kondycji fizycznej i odpowiedniego przygotowania. Szczególnie spektakularny jest odcinek znany jako „Orle Pole do Lądowania” – wysoko położona platforma oferująca panoramiczny widok na okoliczne góry i wijący się po ich grzbietach mur.
Shanhaiguan przez wieki stanowił strategiczną bramę między Chinami a Mandżurią. Kompleks fortyfikacji w Shanhaiguan składa się nie tylko z samego muru, ale również z imponującego systemu bram miejskich, w tym słynnej Pierwszej Bramy Pod Niebem (Tianxia Diyi Guan), która symbolizowała wschodni kraniec imperium chińskiego.
Shanhaiguan oferuje możliwość zobaczenia rzadko spotykanych elementów architektury obronnej, takich jak forty artyleryjskie i systemy podwójnych murów, które były charakterystyczne dla wschodniego krańca fortyfikacji. To właśnie przez tę bramę w 1644 roku wojska mandżurskie wkroczyły do Chin, przynosząc koniec panowania dynastii Ming i rozpoczynając panowanie ostatniej cesarskiej dynastii Qing.
Wbrew powszechnie powtarzanemu mitowi, Wielki Mur Chiński nie jest widoczny gołym okiem z orbity okołoziemskiej ani tym bardziej z Księżyca. Ta popularna legenda została wielokrotnie zweryfikowana przez astronautów i badania naukowe. Oto fakty:
Z niskiej orbity okołoziemskiej (około 300-400 km) mur jest trudno dostrzegalny nawet przy użyciu sprzętu fotograficznego.
Z Księżyca (384400 km) nie tylko mur, ale nawet kontynenty są ledwo widoczne.
Szerokość muru (5-8 metrów) jest zbyt mała w porównaniu z jego długością.
Kolor i materiały, z których zbudowany jest mur, często zlewają się z otaczającym terenem.
Pochodzenie tego mitu jest nieznane, ale najprawdopodobniej wywodzi się z popularnej literatury końca XIX wieku. Warto zauważyć, że z orbity okołoziemskiej znacznie łatwiej dostrzec inne struktury stworzone przez człowieka, takie jak zapory wodne, lotniska czy rozległe obszary miejskie.
Wielki Mur kryje wiele fascynujących tajemnic i nieznanych faktów, które dodatkowo podkreślają jego wyjątkowość. Oto niektóre z najbardziej interesujących ciekawostek:
Kształt muru. Wielki Mur Chiński nie bez przyczyny wije się i zakręca. Jego projekt wywodzi się z tradycyjnych chińskich wierzeń ludowych i zasad geomancji (feng shui). W starożytnych Chinach istniało przekonanie, że proste linie mogą sprzyjać przepływowi złych duchów i energii, a zakrzywione konstrukcje mają zdolność ich odpierania. Kręta trasa muru symbolicznie miała uniemożliwiać demonom przekroczenie bariery i zagrażanie mieszkańcom cesarstwa.
Smocze głowy. Na wielu odcinkach muru można znaleźć rzeźbione smocze głowy, które służyły nie tylko jako ozdoba, ale również jako gargulce odprowadzające wodę deszczową. Było to nie tylko praktyczne rozwiązanie, ale także nawiązanie do chińskiej mitologii, w której smok symbolizował cesarską władzę.
Znaczniki astronomiczne. Niektóre wieże strażnicze były tak zaprojektowane, aby służyć jako punkty obserwacji astronomicznych. Ich umiejscowienie i konstrukcja pozwalały na śledzenie ruchów ciał niebieskich i tworzenie kalendarzy.
System ogrzewania. W niektórych odcinkach muru odkryto pozostałości systemu ogrzewania – kanały w podłodze, którymi przepływało ciepłe powietrze (podobne do rzymskiego hypocaustum), ogrzewające pomieszczenia dla żołnierzy podczas mroźnych zim.
Akustyka murów. W pewnych miejscach muru wykorzystywano specjalne właściwości akustyczne konstrukcji. Dzięki odpowiedniemu kształtowi ścian, dźwięk odbijał się w taki sposób, że strażnicy mogli słyszeć kroki zbliżających się najeźdźców z dużej odległości.
Kolorowe fragmenty. Wbrew popularnemu wyobrażeniu o szarym murze, niektóre jego odcinki były pierwotnie pomalowane na różne kolory przy użyciu naturalnych barwników. Archeologowie znaleźli ślady czerwonych, niebieskich, a nawet złotych pigmentów, które zdobiły najbardziej prestiżowe części fortyfikacji, szczególnie w pobliżu bram wjazdowych i wież strażniczych.
Dopiero stojąc na Wielkim Murze Chińskim i patrząc, jak ciągnie się on po horyzont, można naprawdę pojąć ogrom tej budowli. Z wysokości muru doskonale widać też, jak skutecznie kontrolował on przełęcze i szlaki komunikacyjne. Szczególne wrażenie robi sposób, w jaki współgra z otaczającym krajobrazem. Wijąc się po grzbietach gór niczym gigantyczny smok, wydaje się naturalnym elementem otoczenia, ale jednocześnie budzi poczucie ogromnego uznania dla jego konstruktorów z przeszłości, którzy przecież nie dysponowali zdobyczami współczesnej techniki.
Marzysz o zobaczeniu tego architektonicznego cudu na własne oczy? Z Rainbow to możliwe! Nasze wycieczki do Chin zostały zaplanowane tak, by pokazać najważniejsze skarby Państwa Środka, w tym różne odcinki Wielkiego Muru Chińskiego. Doświadczeni przewodnicy wprowadzą Cię w fascynujący świat chińskiej historii i kultury. Oprócz Wielkiego Muru zobaczysz również inne niezwykłe miejsca, takie jak: Zakazane Miasto w Pekinie, czy Terakotową Armię w Xi'an.
Nie czekaj – wyrusz z nami w podróż życia i poznaj fascynującą historię jednej z najstarszych cywilizacji świata. Sprawdź nasze oferty wycieczek objazdowych po Chinach i wybierz tę, która najlepiej odpowiada Twoim marzeniom o odkrywaniu Dalekiego Wschodu!