Ostatni etap procesu transformacji flamenco z folkowego tańca Romów do formy sztuki znanej i podziwianej na całym świecie to uznanie flamenco za taniec narodowy przez generała Francisco Franco, który rządził Hiszpanią w latach 1939-1975.
Generał Franco zdając sobie sprawę z potencjału, jaki drzemie w sztuce i kulturze, rozpoczął cyniczne wykorzystywanie flamenco jako narzędzia propagandy rządowej. Kluczową częścią rządowego planu mającego na celu przyciągnięcie turystów, było wykorzystanie w promocji kraju filmów zawierających odniesienia do flamenco. Mieszkańcy innych państw Europy dowiedzieli się o unikatowej formie sztuki, jaką niewątpliwie jest flamenco, z takich filmów jak Rodzina Tarantos z 1963 r. w reżyserii Francisco Belety. Śmierć generała Franco w 1975 r. oznaczała koniec pewnej ery, ale do tego czasu flamenco stało się już rozpoznawalną na całym świecie formą sztuki, nierozerwalnie związaną z hiszpańską tożsamością kulturową.
Aby bliżej poznać kulturę flamenco i lepiej zrozumieć, na czym polega jego fenomen i w czym tkwi jego siła, zadaliśmy kilka pytań osobie od lat zajmującej się tą tematyką. Doktor Marta Wieczorek jest antropologiem kultury i wykłada w Zayed University w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie). Jest także autorką książki „Flamenco. Studium z antropologii semiotycznej”. Przytoczone poniżej wyczerpujące odpowiedzi na nasze pytania, pięknie podsumowują ten niesamowity taniec i wszystko to, co jest z nim związane.
1. Wbrew powszechnemu myśleniu flamenco to nie tylko taniec. Czym jest flamenco i w czym drzemie jego magnetyzm?
Dr Marta Wieczorek: Na ekspresję flamenco składa się taniec (baile), śpiew (cante) oraz gra na gitarze flamenco (toque). Występom często towarzyszą również palmeros wyklaskujący rytm flamenco oraz grupy jaleadores – osoby wykrzykujące w stronę performerów zachęcające serie ponagleń, zawołań. Myślę, że nie istnieje uniwersalna odpowiedź na pytanie: w czym drzemie magnetyzm flamenco. Są tacy, na przykład słynny poeta Federico García Lorca, którzy twierdzą, że magia flamenco sprowadza się do duende. Jest to rodzaj transu, w który wprowadzają się wykonawcy flamenco, łącząc elementy choreografii z improwizacją. Duende nazywane jest też enigmatycznie duszą flamenco: szczególną, bolesną, namiętną, żywiołową ekspresją.
2. Gdzie podczas podróży do Hiszpanii możemy spotkać się z flamenco
Dr Marta Wieczorek: Kolebką flamenco jest południowo-hiszpańska Andaluzja. Przyjmuje się, że flamenco powstało z mieszanki folkloru andaluzyjskiego, wpływów romskich, perskich, kultury Maurów, Żydów Sefardyjskich etc. w XVIII wieku. Śpiew był formą pierwotną wobec tańca; początkowo grupy Andaluzyjskich Romów i Andaluzyjczyków z niższych klas społecznych spotykały się praktykując pierwotne formy śpiewu flamenco. W ten sposób komunikowali niedolę ludzi marginalizowanych – tematyka wielu pieśni flamenco to bieda, nieszczęśliwa miłość, ostracyzm społeczny etc. Obecnie turystycznej formy flamenco można doświadczyć na festiwalach czy w tablaos – restauracjach i tawernach, w których wykonywane jest flamenco. Można je znaleźć w największych Andaluzyjskich miastach: Sewilli, Maladze, Grenadzie, czy Kadyksie. Popularność flamenco powołała rozprzestrzenienie się tego typu miejsc również do
Madrytu i Barcelony. Ponad to istnieją peñe – wspólnoty flamenco gromadzące w kameralnych okolicznościach miłośników tego gatunku muzycznego. Zwolennicy tzw. „autentycznego” flamenco rekomendują poszukiwanie peñii, do których jednak dostać się trudniej.
3. Czy dzisiejsze flamenco różni się od tego sprzed lat?
Dr Marta Wieczorek: Dzisiejsze odmiany flamenco, poza tymi respektującymi jego oryginalne, tradycyjne formy, obejmują również fuzje z innymi gatunkami muzycznymi takimi jak jazz, taniec współczesny, muzyka świata etc. To zjawisko określa się jako nuevo flamenco. Spośród znanych wykonawców nuevo flamenco należy wymienić gitarzystę Paco de Lucię czy tancerza Joaguima Corteza.